Vad menar vi med innovation?

Det finns många förutfattade meningar om innovation. Det är vanligt att vi tänker på innovationer som prylar eller att det bara är personer i vita rockar som håller på med innovation. Så är det naturligtvis inte alls. Innovationer kan lika gärna vara tjänster, processer eller arbetssätt som produkter och finns i både offentliga och privata organisationer. Förskolor, SMS-livräddare och mikrolån är lika mycket innovationer som flygplan, diskmaskiner och mobiltelefoner.

Nytt, nyttigt, nyttiggjort

Sveriges kommuner och landsting (SKL) sammanfattar innovationer som någonting som är nytt, nyttigt och nyttiggjort. För att en idé ska bli till en innovation så behöver den innehålla någonting som är nytt. Ibland är det en idé som aldrig har funnits tidigare, till exempel att använda ersätta byteshandel med pengar. Ibland är det en idé som kombinerar delar som redan finns på ett nytt sätt, till exempel den pedagogiska metoden flippat klassrum där läxan kommer före lektionen med hjälp av filmsnuttar eller onlineformulär.

En innovation behöver också vara nyttig, kort och gott att den skapar förbättring.

Sist men inte minst så behöver en innovation vara nyttiggjord. Det innebär att den måste vara införd i verksamheten. En innovation blir alltså en innovation först när den används.