Måltider ser till att idéer sprids

Att sprida de enkla vardagsförbättringarna kan vara en utmaning i en hektisk vardag, särskilt när ens kollegor är utspridda över hela kommunen. Inom Service Måltider önskade personalen ett enkelt sätt att lämna feedback och idéer kring matsedelsplanering och utrustning/utensilier. Det ska vara enkelt att använda och alla ska kunna se de förslag som lämnas in.

En digital lösning kändes självklar, samtidigt var inget av kommunens verksamhetssystem helt perfekta för ändamålet. Men det stoppade inte Service Måltider. Någonting är ju betydligt bättre än ingenting. Lösningen blev Insidan, kommunens intranät, som gjorde det möjligt för Service Måltider att snabbt komma igång och testa. Här har Service Måltider skapat en sida för att lämna feedback och idéer genom kommentarsfunktionen.

Fördelarna är flera. Den som lämnar och den som tar emot feedback kan ha en direkt dialog. Annars är det lätt att chefen blir ett mellanled. Dessutom går det snabbt att få en bild om fler delar den här upplevelsen. Och inte minst, om någon har testat en smart vardagsförbättring kan de tipsa kollegor i andra kök.

Vill du också göra som Service Måltider? Här kommer några tips:

  • Ha utsedda personer, gärna flera, som tar emot kommentarerna
  • Återkoppla, återkoppla, återkoppla!
  • Involvera både chefer och medarbetare i lanseringen
  • Påminn med jämna mellanrum. Det är lätt att glömma.

Vill du veta mer?
Christian Lindbäck
christian.lindbäck@kungsbacka.se